nadpracování dovolené

Pavel | 4.4.2007 | nadpracování dovolené

Dobrý den, naše organizace (cca 250) zaměstnanců je rozdělena do několika oddělení. Počátkem roku jsme (aniž by se nás kdokoli ptal na náš názor), byli zařazeni do režimu pružné pracovní doby aniž jsme však v tu dobu znali všechna pro a proti. Do dnešního dne také neexistuje žádný písemný materiál, který by jasně stanovil, za jakých podmínek se naše pružná pracovní doba bude uskutečňovat.
V naší organizaci se dlouhodobě praktikuje tzv. systém krátkých pátků - tzn. že v po-čt pracujeme 9 hodin, abychom v pátek mohli skončit o to dřív. Přestože v režimu pružné pracovní doby máme jako povinnou část pracovní doby čas mezi 8.30-13.00, zaměstnavatel nám za případnou dovolenou vybíranou v kterémkoli dnu od pondělí do čtvrtka nařizuje tzv. nadpracovat půl hodinu za každý den, protože v plánu stanovil, že náhrada za dovolenou se bude poskytovat ve výši náhrady za osmihodinový pracovní den. Stejně tak i za každý státní svátek jsou zaměstnanci nuceni naddělávat půl hodinu.
Může zaměstnavatel takto postupovat?

Odpověď:

V dané souvislosti se měl váš zaměstnavatel řídit ustanoveními § 81 a následujícími zákoníku práce, zejména však ustanovením § 84 a 85 zákoníku práce. Zaměstnavatel je podle nich zejména povinen vypracovat písemný rozvrh týdenní pracovní doby a seznámit s ním zaměstnance nejpozději dva týdny před začátkem období, na něž je pracovní doba nerovnoměrně rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době plnění. Toto se však dle vašich informací nestalo.
Bylo by dobré se tedy se zaměstnavatelem dohodnout na oboustranně výhodné úpravě. Můžete se také obrátit se stížností na postup zaměstnavatele na příslušný inspektorát práce.

Ivana Spoustová

loga esf a oplzz
původní verze poradny: http://www.rovneprilezitosti.cz/oldweb/poradenstvi.php, http://www.rovneprilezitosti.cz/oldweb/info.php
© 2011; Gender Studies. Webhosting, webdesign & publikační systém TOOLKIT - econnect