Odchod ze zaměstnání
jitka | 17.11.2009 15:26:11 | Odchod ze zaměstnání
Dobrý den,
jsem zaměstnaná v holdingové společnosi přímo u jejího majitele jako vedoucí sekretriátu. Původně 1 rok jsem pracovala jako administrat.pracovnice obchodu, přeložili mne z důvodu jazykové vybavenosti apod. právě na sekretariát. (Dalším důvodem je periodicky po 2 letech odchod zaměstnankyň ze sekretariátu). Tudíž již 10 měsíců jsem na sekretariátu a jsem v situaci, kdy chci také podávat výpověď. Mám obavy, že mne zaměstnavatel nebude chtít propustit a bude mi dělat problémy typu něco na "Vás vyrobím, nedám Vám zápočtový list a pokud ano, pak jen s hrubým porušením práce, resp.§53 atd." Jakým způsobem se mohu bránit? Na co mám právo - nemyslím tím odstupné apod. Doposud jsem neměla žádné porušení prac.kázně ani jiný přestupek, šikaně odolávám, snažím se být zdvořilá apod. Velmi Vás prosím o Vaši odpověď a každé Vaší rady si velmi vážím. Děkuji, s úctou Jitka O.
Odpověď:
Pokud chcete ukončit pracovní poměr, je možné tak učinit dohodou nebo výpovědí. Dohodou lze ukončit pracovní poměr k určitému datu, pokud s dohodou zaměstnavatel souhlasí. Nesouhlasí-li s dohodou, můžete dát písemně výpověď, jako zaměstnankyně můžete dát výpověď bez udání důvodu.
Následně poběží dvouměsíční výpovědní lhůta. K výpovědi souhlas zaměstnavatele nepotřebujete. Při skončení pracovního poměru je podle §313 zákoníku práce zaměstnavatel povinen vydat zaměstnankyni potvrzení o zaměstnání, tzv. zápočtový list. Pokud Vám bude zaměstnavatel činit problémy, které uvádíte, např. by Vám odmítl vydat zápočtový list nebo jako důvod ukončení pracovního poměru uvedl hrubé porušení pracovních povinností, bylo by žádoucí vyhledat právní pomoc a případně se takovémuto jednání zaměstnavatele bránit soudní cestou.
Martina Štěpánková