Ester | 20.12.2024 17:49:47
Dobrý den, zaměstnavatel mi při výběrovém řízení na pracovní pozici řekl, že pokud bych nastoupila, neměl by pro mě pracovní místo v kanceláři, protože jsou všechna obsazena, a že bych musela pracovat trvale z domova. Moc se mi to nelíbí, neměla bych ani srovnatelné pracovní podmínky jako moji kolegové. Mám nějakou možnost, jak to řešit? Děkuji.
Odpověď:
Dobrý den,
předně platí, že zaměstnavatelé jsou povinni zajišťovat rovné zacházení se všemi zaměstnanci co do jejich pracovní podmínek. V dohodě o výkonu práce na dálku je tak třeba si co nejpodrobněji sjednat podmínky práce z domova, tak aby to nebylo ve Váš neprospěch a zároveň, aby se zaměstnavatel nevystavil možnému obvinění ze spáchání přestupku na úseku rovného zacházení. Za práci na dálku Vám náleží náhrada nákladů, které Vám vznikly v souvislosti s výkonem práce na dálku, a které jste schopna prokázat. Náhradou může být také výplata paušální částky, pokud si to se zaměstnavatelem sjednáte, nebo pokud je taková úprava součástí vnitřního předpisu. Navíc závislá práce má být konána na náklady zaměstnavatele, takže pokud byste měla použít k práci vlastní zařízení (např. počítač, telefon), zaměstnavatel je povinen Vám uhradit náklady za opotřebení těchto zařízení. Nabízí se tak např. dohoda o zapůjčení/pronájmu notebooku a IT vybavení spolu s dohodou o vyplácení paušální částky k pokrytí zvýšených energetických nákladů.
S pozdravem,
Anna Řídká za Gender Studies, o.p.s.