Archiv dotazů

Bezplatná právní poradna Gender Studies

mateřská rodičovská návrat na trh práce diskriminace na základě pohlaví a věku práce a péče rovné odměňování

Právní poradna je bezplatná a odpovídá JEN na problémy týkající se diskriminace z důvodu pohlaví a/nebo věku a slaďování rodinného a pracovního života.

Dotaz do poradny

Zodpovězené dotazy

Zobrazit dotazy podle typu:

Muguet | 6.7.2017 14:20:32 

Dobrý den,
hledám práci a mimo jiné jsem se u jedné zdejší firmy ucházel o místo kontroly kvality. Přestože v inzerátu uveřejněném na portálu MPSV nebyla a nejsou uveřejněna žádná omezení, byl jsem odmítnut s tím, že místo je vhodné pro ženy. Zároveň mě informovali, že místa vhodná pro muže momentálně nemají. Nevidím však žádný důvod, proč by můž nemohl kontrolovat kvalitu výrobků ani proč by žena nemohla dělat profese, které zdejší firma považuje za "vhodné pro muže". Zcela jednoznačně zde vidím diskriminaci v přístupu k zaměstnání z důvodu pohlaví. Kam se mohu obrátit? Emailovou odpověď firmy mám uloženou a mohu ji poslat v příloze.

Odpověď:

Dobrý den,
při ucházení se o zaměstnání je zakázána diskriminace. Podle antidiskriminačního zákona je zakázána diskrimance v přístupu k zaměstnání na základě pohlaví. Odmítnutí přijetí do zaměstnání s odůvodněním, že místo je vhodné pro ženy, je diskriminací a jako takové je zakázáno. Podle zákona o zaměstnanosti se právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba dopustí správního deliktu tím, že poruší zákaz diskriminace nebo nezajistí rovné zacházení. Za tento přestupek jí inspektorát práce může uložit pokutu až do výše 1 milionu korun. Zároveň můžete podat žalobu u soudu a domáhat se zdržení se diskriminace, odstranění jejích následků nebo žádat přiměřené zadostiučiněné, a to i v penězích. Jestliže máte email, který o diskiminaci svědčí, předložte ho insperkci práce, resp. soudu.

Eva Fialová

LucieK | 21.6.2017 14:59:52 

Dobrý den, prosím vás o radu. Je to trochu složitější. Se svým nynějším zaměstnavatelem jsme se 27. dubna roku 2017 dohodli, že k němu nastoupím do zaměstnání. Dohodli jsme si podmínky, jako že pracovní poměr bude trvat rok (nápad mého zaměstnavatele, že on mi bude garantovat rok, a stejně tak po mne chce rok. Za kratší dobu, že se nedá nic zjistit),. Dále že budu vykonávat práci na částečný úvazek cca 70%, na mzdě a na dovolené (podle zákona). S nástupem 1.5.2017. Prvního května byl svátek a tak jsme do zaměstnání nastoupila 2.5.2017 s tím, že ještě nemá připravenou pracovní smlouvu, že to bylo moc rychlé. Věřila jsem mu, že pracovní smlouvu, jak jsme se ústně dohodli, připraví v nejbližším možném termínu. Bohužel se i přes mé časté dotazy nic nedělo. Přesto tu stále pracuji a vykonávám sjednanou funkci. Včera 21.6.2017 přišel můj zaměstnavatel s tím, že pro mne má konečně smlouvu. Kde bylo mimo jiné uvedeno – pracovní poměr se sjednává na dobu určitou do 30.6.2017 se zkušební dobou 1 měsíc, pracovní poměr uzavřen na 40 hodin, tj. 100% pracovní úvazek. více

Odpověď:

Dobrý den,
mrzí mě situace, ve které jste se ocitla. Protože jste započala s výkonem práce, není možné existenci pracovního poměru zpochybnit. Bohužel bylo chybou pracovní smlouvu podepsat za podmínek, na kterých jste se nedohodli. Dle mého názoru, může zaměstnavateli hrozit za postup, který jste popsala, sankce od úřadu práce.

Kateřina Lovitt

Lilit | 19.6.2017 09:15:48 

Pracuji v síti parfumerií. Při odchodu předkládáme ke kontrole pracovníkovy ostrahy kabelky a tašky. Nyní chtějí prohledávat i peněžky. A navíc po nás chtějí abysme samy sebe prosahávaly vč. intimních míst před bezpečnostní kamerou. Tento záznam budou mít k nahlédnutí zaměstnanci ostrahy a zaměstnanci parfumerie. Mají právo to po nás chtít? Mě je to velmi nepříjemné. Přijde mi to nechutné, ponižující a jako velký zásah do soukromí. Navíc budeme podepisovat dodatky ke smlouvě, kde s tímto vším souhlasíme. Mohu to odmítnout podepsat? Děkuji za pomoc

Odpověď:

Dobrý den,
pro Vaši informaci – obecně platí podle § 248 odst. 2 zákoníku práce, že zaměstnavatel je z důvodu ochrany majetku oprávněn v nezbytném rozsahu provádět kontrolu věcí, které zaměstnanci k němu vnášejí nebo od něho odnášejí, popřípadě provádět prohlídky zaměstnanců. Při kontrole a prohlídce musí být dodržena ochrana osobnosti. Osobní prohlídku může provádět pouze fyzická osoba stejného pohlaví.
Dle mého názoru při Vámi popsaném způsobu provádění kontroly může docházet ke snižování lidské důstojnosti, takový způsob kontroly rozhodně nerespektuje právo zaměstnance na ochranu osobnosti. Dodatek ke smlouvě nedoporučuji podepisovat. V případě negativní reakce ze strany zaměstnavatele je možné se obrátit na příslušný inspektorát práce s podnětem k šetření.

Kateřina Lovitt

ivav | 17.6.2017 22:07:14 

Dobrý den, momentálně jsem na RD s téměř 2-letou dcerou. Před tím jsem pracovala na zaměstnanecký poměr na dobu neurčitou, na MD jsem nastoupila 8 týdnů před termínem porodu. Plánuji podruhé otěhotnět a zajímá mě, kdy nejpozději musím porodit, abych neztratila nárok na MD a jestli bude v původní výši? MD mám nyní na 3 roky, dcrea se narodila 28.9.2015. Co se stane, pokud mi dceru nevezmou ve 3 letech do školky, může mě zaměstnavatel propustit, jak mi naznačil? Děkuji.

Odpověď:

Dobrý den, podle § 19 odst. 3 zákona o nemocenském pojištění se u zaměstnankyně, které za trvání téhož zaměstnání vznikl nárok na další peněžitou pomoc v mateřství z tohoto zaměstnání v období do 4 let věku předchozího dítěte, za denní vyměřovací základ považuje denní vyměřovací základ zjištěný pro výpočet předchozí peněžité pomoci v mateřství, pokud je vyšší než denní vyměřovací základ zjištěný pro výpočet další peněžité pomoci v mateřství. To znamená, že pokud jste v pracovním poměru u stejného zaměstnavatele a první dítě nedosáhlo věku 4 let, bude se Vám PPM vypočítávat z vyměřovacího základu, který jste dosahovala před odchodem na první mateřskou dovolenou, pokud nebude pro Vás nový vyměřovací základ výhodnější. více

Jana Lopourová | 17.6.2017 21:31:14 

Dobrý den,

v tuto chvíli jsem na rodičovské dovolené, která mi končí 12/2018. Uvažujeme o druhém dítěti, které by se mělo narodit do konce rodičovské prvního dítěte. Jak by to bylo, pokud bych přešla z rodičovské na další mateřskou? V tuto chvíli jsem zaměstnaná, nárok na první mateřskou jsem měla, příjem byl 18500 čistého. Mám nárok na druhou mateřskou, nebo bych šla rovnou na rodičovskou?
Děkuji za odpověď.

Odpověď:

Dobrý den,
Váš dotaz zřejmě směřuje k peněžité pomoci v mateřství. U zaměstnankyně, které za trvání téhož zaměstnání vznikl nárok na další peněžitou pomoc v mateřství z tohoto zaměstnání v období do 4 let věku předchozího dítěte, se za denní vyměřovací základ považuje denní vyměřovací základ zjištěný pro výpočet předchozí peněžité pomoci v mateřství, pokud je vyšší než denní vyměřovací základ zjištěný pro výpočet další peněžité pomoci v mateřství. To znamená, že pokud jste v pracovním poměru u stejného zaměstnavatele a první dítě nedosáhlo věku 4 let, bude se Vám PPM vypočítávat z vyměřovacího základu, který jste dosahovala před odchodem na první mateřskou dovolenou, pokud nebude pro Vás nový vyměřovací základ výhodnější.

Eva Fialová

Markéta | 12.6.2017 21:30:55 

Dobrý den! Jsem divadelní dramaturg, v současnosti na rodičovské dovolené s 18 měsíčním synem. Smlouvu mám na dobu určitou do konce června 2017. Jsem znovu těhotná, na mateřskou bych měla nastoupit začátkem července 2017 (tj. v ochranné lhůtě po skončení zaměstnání). Můj dotaz směřuje k přivýdělku na mateřské dovolené. Po dobu zaměstnání a i nyní během rodičovské dovolené podnikám na vedlejší činnost - jedná se především o smlouvy o dílo (autorské texty, překlady apod.). Chápu správně, že po dobu mateřské dovolené s druhým dítětem nesmím nikde (ani na licenční smlouvu) pracovat jako dramaturg, ale je možné mít příjem / tantiémy z překladu? Předem děkuji za odpověď!

Odpověď:

Dobrý den,
pokud pobíráte peněžitou pomoc v mateřství nemůžete vykonávat činnost, ze které Vám plyne nemocenské pojištění, které tvoří základ pro tuto dávku. Jestliže byste takovou činnost vykonávala, nárok na PPM ztrácíte. Jestliže nejste z vedlejší samostatné výdělečné činnosti nemocensky pojištěná, můžete tuto činnost vykonávat.

Eva Fialová

Vlasta | 8.6.2017 12:02:28 

Dohodla jsem se písemně se zaměstnankyní, že na její žádost souhlasím s prodloužením její rodičovské dovolené na 4 roky. V září by se měla vrátit do zěměstnání. Mohui jí nabídnout zkrácený pracovní úvazek nebo jí musím držet stejnou pozuici a stejný plat jako před RD? Pokud bychom se nedohodly musím jí platit odstupné ? Děkuji
Děkuji

Odpověď:

Dobrý den, po skončení rodičovské dovolené zaměstnankyně, musíte této zaměstnankyni přidělovat práci podle její pracovní smlouvy. Toto pravidlo platí i po návratu z tzv. neplaceného volna, protože smlouva se zaměstnankyní bude i v této době platná a jak Vy, tak i Vaše zaměstnankyně se jí musíte řídit. Na kratší rozsahu pracovní doby byste se musely domluvit a upravit tento rozsah dodatkem ve smlouvě. Jestliže je výše mzdy upravena v pracovní smlouvě, musíte dodržet i výši mzdy. Pokud je mzda stanovena mzdovým výměrem, můžete výši mzdy jednostranně měnit. Důvodem změny ovšem nemůže být návrat po čtyřech letech do práce nebo péče o dítě. Tyto důvody by byly diskriminační. Pokud zaměstnankyně požádá o kratší pracovní dobu z důvodu péče o dítě mladší 15 let, musíte této žádosti vyhovět, nebrání-li Vám v tom vážné provozní důvody. Jestliže se zaměstnankyně stane nadbytečnou z organizačních důvodů, můžete jí dát výpověď. V takovém případě má zaměstnankyně právo na odstupné. více

Sunflower | 6.6.2017 18:34:38 

Dobrý den. Před časem jsem se vrátila z RD. Pokud si podám žádost o úpravu pracovní doby na nižší úvazek, mohu stejně tak po čase, až nebude situace úpravu vyžadovat, zažádat zpětně o plný úvazek a musí mi zaměstnavatel vyhovět nebo nemusí? Děkuji.

Odpověď:

Dobrý den
podle § 241 odst. 2 zákoníku práce musí zaměstnavatel vyhovět žádosti zaměstnance pečujícího o děti do 15 let věku o kratší pracovní dobu nebo jinou vhodnou úpravu pracovní doby, nebrání-li mu v tom vážné provozní důvody. Takovými důvody je např. ohrožení nebo přerušení provozu zaměstnavatele. Se zaměstnavatelem můžete např. uzavřít časově omezený dodatek zužující rozsah Vaší pracovní doby do určitého věku dítěte.

Kateřina Lovitt

Andrlíková | 24.5.2017 13:35:53 

Dobrý den, chci nastoupit po mateřské dovolené do práce, budu pracovat z domova a do zaměstnání docházet jednou týdně, můžu nastoupit na stejnou pozici jako před mateřskou, ale na dohodu o provedení práce? Nebo musím na zkrácený úvazek? Děkuji

Odpověď:

Dobrý den,
nastoupí-li zaměstnankyně po skončení mateřské dovolené, je zaměstnavatel povinen zařadit ji na její původní práci a pracoviště (§ 47 zákoníku práce). Není-li to možné proto, že původní práce odpadla nebo pracoviště bylo zrušeno, zařadí zaměstnavatel zaměstnankyni podle pracovní smlouvy. Pokud byste si přála pracovat v rozsahu kratší pracovní doby, musíte o to zaměstnavatele požádat. Zaměstnavatel je povinen Vaší žádosti vyhovět, nebrání-li tomu vážné provozní důvody. Pokud byste se zaměstnavatelem uzavřela dohodu o provedení práce musel by v ní být uveden jiný druh práce, než který vykonáváte podle pracovní smlouvy.

Eva Fialová

Iveta | 12.5.2017 16:56:35 

Dobrý den,prosím o radu ohledně ukončení PP v SRN.Je možné jít v Německu po skončení PP na nemocenskou? Do jake doby,prosím od ukonceni? Děkuji moc za informaci a odpověď.

Odpověď:

Dobrý den, bohužel na tento dotaz nedokáži odpovědět, obraťte se prosím na německé odborníky v oblasti pracovního práva.

Kateřina Lovitt

Danielka | 11.5.2017 06:06:24 

Dobrý den,ač jsem žena, funguji jako druhý rodič syna mé přítelkyně. Sama děti mít nemohu. Zajímalo by mne,zda bych mohla jít na RD místo přítelkyně v případěnašeho dalšího dítěte. Moc děkuji.

Odpověď:

Tento dotaz byl již zodpovězen.

Kateřina Lovitt

Danielka | 11.5.2017 06:06:22 

Dobrý den,ač jsem žena, funguji jako druhý rodič syna mé přítelkyně. Sama děti mít nemohu. Zajímalo by mne,zda bych mohla jít na RD místo přítelkyně v případěnašeho dalšího dítěte. Moc děkuji.

Odpověď:

Dobrý den,
podle mého názoru ne. Rodičovský příspěvek je sociální dávka, na kterou má nárok rodič dítěte (otec nebo matka), který celodenně pečuje o dítě.

Kateřina Lovitt

danka | 4.5.2017 14:59:09 

dobry den,

docitala som sa, ze pri poberani PPM nemozem prvych 6 tyzdnov pracovat. Je to myslene tak, ze nesmiem mat uzatvorenu ani DPP do 10 tis.kc? alebo tato dohoda mi neovplyvni narok na vyplacanie PPM?

dakujem, danka

Odpověď:

Dobrý den,
v době pobírání PPM nesmíte vykonávat činnost, ze které jste nemocensky pojištěná. V opačném případě nárok na tuto dávku ztratíte. Z DPP s měsíčním výdělkem do 10 tisíc korun nejste nemocensky pojištěná. DPP se pro nárok na PPM nezohlední. Podle zákoníku práce mateřská dovolená v souvislosti s porodem nesmí být nikdy kratší než 14 týdnů a nemůže v žádném případě skončit ani být přerušena před uplynutím 6 týdnů ode dne porodu. Před uplynutím šesti týdnů po porodu Vám zaměstnavatel nesmí přidělovat práci.

Eva Fialová

danka | 4.5.2017 14:57:11 

dobry den, 1. otazka> mam 1.7 mesacneho chlapceka a som znova tehotna. poberala som PPM, a teraz poberam rodicovsky prispevok. Podla dostupnych informacii, mam narok na PPM aj pri druhom dietati, od septembra. Nemala som ziaden iny prijem. Teraz sa mi naskytla moznost privyrobit si mesacne ciastku 2000 kc na na DPP. no ja sa obavam, ze mi tato dohoda ovplyvni vypocet PPM, a nebudem mat narok, resp. budem poberat nizsiu ciastku, ako pri prvom dietati. Su moje obavy zbytocne? Mozem si tuto dohodu uzatvorit? 2/ ak sa mi narodi dietatko a ja sa odstahujem pocas poberania PPM na slovensko s celou rodinou / vsetci sme slovaci /, zanika mi narok na PPM, alebo si ju mozem dobrat na slovensku bez nahlasovacich povinnosti po uradoch? 3/ ked poberam rp, tak je pre mna vyhodnejsie nastupit na PPM 6 tyzdnov pred planovanym porodom? ak by som nastupila 8 tyzdnov tak by som prisla o dva tyzdne poberania RP. myslim si dobre? více

Odpověď:

Dobrý den, podle § 19 odst. 3 zákona o nemocenském pojištění se u zaměstnankyně, které za trvání téhož zaměstnání vznikl nárok na další peněžitou pomoc v mateřství z tohoto zaměstnání v období do 4 let věku předchozího dítěte, za denní vyměřovací základ považuje denní vyměřovací základ zjištěný pro výpočet předchozí peněžité pomoci v mateřství, pokud je vyšší než denní vyměřovací základ zjištěný pro výpočet další peněžité pomoci v mateřství. To znamená, že pokud jste v pracovním poměru u stejného zaměstnavatele a první dítě nedosáhlo věku 4 let, bude se Vám PPM vypočítávat z vyměřovacího základu, který jste dosahovala před odchodem na první mateřskou dovolenou, pokud nebude pro Vás nový vyměřovací základ výhodnější. Z dohody o provedení práce nebudete při tak nízkém výdělku nemocensky pojištěná, navíc je tento výdělek nižší než výdělek předchozí. PPM tento výdělek neovlivní. více

Kurčička | 26.4.2017 21:53:22 

Dobrý den,za dva měsíce mi končí rodičovská dovolená,mladší syn nastupuje od září do školky budou mu 3roky, starší do školy,na sociálce jsem si prodloužila o rok rodičovský příspěvek rozpočítali mi to na nižší částku,od 5.7.2017 mám nastoupit do zaměstnání se zaměstnavatelem jsem předběžně mluvila o prodloužení pokud to teda schválí vedení, mám napsat žádost o prodloužení ale nevím jak to mam napsat nebo co tam má být v textu žádosti. I když nastoupí do školky nemá mi je kdo vyzvedávat,babičky pracují a manžel jezdí kamionem.Děkuji za odpověd

Odpověď:

Dobrý den,
rodičovská dovolená trvá maximálně do 3 let věku dítěte. Chcete-li zůstat doma do 4 let věku dítěte, musíte se dohodnout se zaměstnavatelem na neplaceném volnu (nejedná se tedy o prodloužení rodičovské dovolené). Zaměstnavatel však není této žádosti povinen vyhovět. Žádost zaměstnavateli o poskytnutí neplaceného volna je žádoucí sepsat písemně. Žádost bych doporučovala napsat ve smyslu: „Žádám Vás tímto o poskytnutí neplaceného volna navazujícího na rodičovskou dovolenou do 4 let věku dítěte ...... (jméno a datum narození dítěte), tj. od … do …. Prosím o Vaše vyjádření, zda s poskytnutím neplaceného volna souhlasíte do 10 dnů od obdržení této žádosti.“

Kateřina Lovitt

artep | 23.4.2017 23:30:21 

Dobrý den.Zaměstnanec nám poslal výpověď dopor.dopis,který jsme nevyzvedli a jemu se vrátil zpět poštou.Nyní nám poslal dopis obyč.poštou,se zněním-že jsme si dopor.dopis ,ve kterém byla výpověď ,nevyzvedli v dané lhůtě nevyzvedli a tím se považuje pracovní poměr za ukončený a žádá zaslání zápočt.listu a potvrz. o výdělku.Je v právu?Papír s jeho výpovědí jsme stále neviděli....

Odpověď:

Dobrý den,
výpověď ze strany zaměstnavatele je platná, jakmile je doručena zaměstnanci. Pokud si zaměstnanec písemnost zasílanou poštou nevyzvedne do 10 pracovních dnů, považuje se za doručenou posledním dnem této lhůty; tato nedoručená písemnost se odesílajícímu zaměstnavateli vrátí. Jestliže zaměstnanec doručení písemnosti prostřednictvím provozovatele poštovních služeb znemožní tím, že poštovní zásilku obsahující písemnost odmítne převzít nebo neposkytne součinnost nezbytnou k doručení písemnosti, považuje se písemnost za doručenou dnem, kdy ke znemožnění doručení písemnosti došlo. Výpověď ze strany zaměstnavatele je platně doručena posledním dnem desetidenní lhůty, po kterou byla zásilka uložena na poště.

Eva Fialová

L | 18.4.2017 20:02:05 

1.2.2017 jsem nastoupila do práce po rodičovské dovolené. nárok na rodičovský příspěvem mi zanikl 28.2.2017 z důvodu vyplacení celé částky. V únoru jsem musela mít ošetřovatelskou péči na dceru, protože byla nemocná. Mám nárok na vyplacení ošetřovného, když jsem nemohla být kvůli tomu v práci?

Odpověď:

Dobrý den,
zaměstnankyně nebo zaměstnanec, který po návratu z rodičovské dovolené vykonává práci a současně pobírá rodičovský příspěvek, má v případě nemoci dítěte na ošetřovné nárok.

Eva Fialová

Jana | 18.4.2017 19:22:36 

Dobrý den, pracuji jako bankovní poradce. Kolegyně vracející se po MD žádaly o zkrácený úvazek, ale nebylo jim vyhověno. Pokud bych též žádala o zkrácený úvazek a nebylo by mi vyhověno, mám nárok na odstupné? Před MD jsem pracovala na plný úvazek.

Odpověď:

Dobrý den
podle § 241 odst. 2 zákoníku práce musí zaměstnavatel vyhovět žádosti zaměstnance pečujícího o děti do 15 let věku o kratší pracovní dobu nebo jinou vhodnou úpravu pracovní doby, nebrání-li mu v tom vážné provozní důvody. Takovými důvody je např. ohrožení nebo přerušení provozu zaměstnavatele. Zaměstnavatel Vám musí sdělit, jaké vážné provozní důvody mu brání v tom, aby Vám přiděloval práci tak, jak požadujete. Pokud takové důvody nemá, je povinen Vaší žádosti vyhovět. Nicméně, pokud zaměstnavatel důvody pro nevyhovění Vaší žádosti bude mít, musíte nadále vykonávat práci podle Vaší pracovní smlouvy. Výpověď s nárokem na odstupné byste měla, pokud byste byla nadbytečnou v důsledku organizačních změn. Pokud byste sama dala výpověď v důsledku nevyhovění žádosti, nárok na odstupné Vám nevzniká.

Eva Fialová

Ruzeka | 11.4.2017 21:33:26 

Dobrý den,
za půl roku mi končí rodičovská dovolená a jednám se zaměstnavatelem o návratu do práce. Chtěla bych zažádat o zkrácený úvazek na 4-6 hodin denně, maximálně do půl čtvrté, z důvodu vyzvedávání dítěte ze školky. Vedoucí místo má, ale odmítá mě zaměstnat na zkrácený úvazek z důvodu, že by nemohla rozvrhnout směny.
Je toto možné brát za vážný důvod?
Je tam dohromady osm zaměstnanců, kteří se mohou prostřídat, takže směny by dohodnout mohla, jen by se to ostatním nelíbilo, každý by chtěl končit dřív. Jak mám reagovat? Na plný úvazek pracovat nemůžu a výpověď dávat nechci.

Odpověď:

Dobrý den podle § 241 odst. 2 zákoníku práce musí zaměstnavatel vyhovět žádosti zaměstnance pečujícího o děti do 15 let věku o kratší pracovní dobu nebo jinou vhodnou úpravu pracovní doby, nebrání-li mu v tom vážné provozní důvody. Takovými důvody jsou např. ohrožení nebo přerušení provozu zaměstnavatele. Zaměstnavatel Vám musí sdělit, jaké vážné provozní důvody mu brání v tom, aby Vám přiděloval práci tak, jak požadujete. Pokud takové důvody nemá, je povinen Vaší žádosti vyhovět. Provozní důvody musí zaměstnavatel přesně vymezit tak, aby z takového vymezení byly zřejmé konkrétní důvody, které neumožňují Vaší žádosti vyhovět. Vhodné je žádost zaslat zaměstnavateli písemně a požádat rovněž o písemné vyjádření zaměstnavatele. V případě, že tak neučiní, nebo s vymezením důvodů nebudete souhlasit, můžete se obrátit na inspekci práce nebo/a podat žalobu k soudu. Doporučovala bych Vám však řešení dohodou. Kateřina Lovitt více

Karolína | 11.4.2017 09:35:29 

Dobrý den,měla bych dotaz ohledně návratu do práce po RD v srpnu 2017.Můj zaměstnavatel mi nabídl pouze jedno jediné pracovní místo,které je s nižší platovou třídou.14 dní na to bylo na stejném pracovišti vypsáno výběrové řízení na další dvě prac. místa, jedno se stejnou platovou třídou,jakou jsem měla před odchodem na MD a druhé s vyšší třídou.Obě se stejným zařazením,jako mám ve smlouvě,s nástupem červenec 2017.Zaměstnavatel mi ani jedno z těchto míst nechce dát,protože tam chce dosadit dosavadní zaměstnance,kteří mají smlouvu na dobu určitou.Ale můžu se klidně do výběrových řízení přihlásit,třeba některé vyhraju.Může takto zaměstnavatel postupovat nebo by mi měl správně nabídnout i ostatní volná místa?Jedná se o státní organizaci.Při návratu budu překlopena do služebního poměru.Smlouvu mám na dobu neurčitou.Děkuji.

Odpověď:

Dobrý den,
Váš zaměstnavatel Vám po návratu z rodičovské dovolené měl přidělovat práci podle Vaší pracovní smlouvy. Pokud takovou práci zaměstnavatel nemá, je to překážka v práci na jeho straně a Vám náleží náhrada mzdy ve výši Vašeho průměrného výdělku, a to do doby, než Vám buďto zaměstnavatel začne práci dle Vaší pracovní smlouvy přidělovat, nebo se dohodnete na změně pracovní smlouvy. Porušování zákoníku práce Vaším zaměstnavatelem můžete oznámit inspekci práce.

Kateřina Lovitt

| 1 | .. | 21 | 22 | | 24 | | .. | 238 |

 

 

 

loga esf a oplzz
původní verze poradny: http://www.rovneprilezitosti.cz/oldweb/poradenstvi.php, http://www.rovneprilezitosti.cz/oldweb/info.php
© 2011; Gender Studies. Webhosting, webdesign & publikační systém TOOLKIT - econnect